Psychologia na co dzień

10 sposobów ucieczki przed depresją

Co dziesiąty Polak cierpi na depresję. Często w ukryciu. Nadal w polskiej mentalności pokutują mity. Schorzenia powiązane z mózgiem są tematem wstydliwym. Udajemy, że nie widzimy. Smutku i cierpienia osób, którym nie udało się uciec od depresji. W Polsce każdego roku, około 5500 osób popełnia samobójstwo z powodu depresji. Chorują również dzieci.

Depresja jest chorobą duszy?

Depresja

Tak kiedyś sądzono. Uważano, że pisarze, poeci, malarze obdarzeni są melancholią. Chora dusza jest natchnieniem i siłą ich twórczości.

Dzisiaj medycyna uważa, że depresję wywołują zmiany w mózgu. Jeśli substancji chemicznych odpowiedzialnych za nastrój np. serotoniny jest zbyt mało, a innych zbyt dużo, następują zaburzenia funkcjonowania przekaźników synaptycznych. Zaczynamy chorować. Depresja jest zaburzeniem psychicznym.

Depresja – jak rozpoznać?

Depresja

  • jesteś smutny, przygnębiony, rozdrażniony, nic Cię nie cieszy,
  • coraz wolniej wykonujesz codzienne obowiązki,
  • dotychczasowe pasje coraz mnie Cię interesują,
  • czujesz się wciąż zmęczony, pozbawiony energii,
  • odczuwasz „trzęsące się wnętrzności”,
  • zauważasz kłopoty z koncentracją i pamięcią,
  • tracisz apetyt lub odwrotnie,
  • odczuwasz dolegliwości bólowe.

Bliska, chorująca na depresję osoba opisywała mi swoje życie, przed podjęciem leczenia. „Wstanie z łóżka było dla mnie koszmarem. Czułem fizyczny ból na samą myśl, o wyciągnięciu nogi spod kołdry. Przestałem biegać i uczestniczyć w spotkaniach towarzyskich. Nie miałem na to, ani chęci, ani siły”. Bardzo poruszyła mnie ta opowieść.

Gorszy dzień może mieć każdy. Mówimy wtedy „Dzisiaj mam dół. Nic mi się nie chce”. Jeśli taki stan utrzymuje się przez dłuższy czas, warto szukać pomocy lekarza specjalisty. Nie ma powodu wstydzić się konsultacji.

10 sposobów na depresję

Depresja

  • bądź świadomy swojego ciała. Naucz się słyszeć sygnały, które do Ciebie wysyła,
  • poznaj przeszłość zdrowotną swoich przodków. Choroba częściej występuje u osób predysponowanych, tzn. takich u których w rodzinie występowały tego typu zaburzenia. Bądź czujniejszy na wszelkie sygnały. Zapobiegaj. Nie musisz zachorować,
  • podczas trudnych życiowych wydarzeń: śmierć, choroba, zmniejsz poziom stresu. „Daj sobie przeżyć żałobę” – powiedziała do mnie moja przyjaciółka. Opowiedz o swoich uczuciach i emocjach bliskim, a jeśli to niemożliwe, idź do specjalisty. Jesteś w grupie podatnej na depresję. Dlatego nie uciekaj od ludzi i daj sobie pomóc,
  • zwolniej tempo życia. Nie musisz być we wszystkim perfekcyjny. Nie podwyższaj sobie poziomu stresu, poczuciem niedoskonałości,
  • naucz się lepiej planować swoje życie, korzystając z współczesnych „przypominaczy”: Wunderlista, kalendarz Google i innych. Planowanie porządkuje życie, zmniejsza codzienny stres,
  • znajdź czas dla siebie. Kilkanaście minut wypoczynku, proste techniki relaksacyjne mogą pomóc w przezwyciężeniu stresu,
  • wysypiaj się regularnie. Zapewnij sobie, około ośmiu godzin snu,
  • prowadź aktywny tryb życia. Bieganie, pływanie, spacerowanie wpływa zbawiennie na Twoje ciało. Równocześnie podwyższa poziom endorfin, czyli poprawia Twój nastrój. Zmniejsza codzienny stres,
  • jedz zdrowo.Truskawki, pomarańcze i mango zmniejszają symptomy depresyjne. Pomagają zatrzymać inwazję wolnych rodników i zregenerować się po stresującym wydarzeniu. Orzechy włoskie i nasiona dyni zawierają dawkę kwasów tłuszczowych omega-3, które, wpływają na poprawę humoru i poczucie własnej wartości. Wyciągną Cię z dołka.
  • Nie stosuj środków zmieniających nastrój. Nie zaprzyjaźniaj się z zastępczymi lekarstwami na smutek. Narkotyki, alkohol, środki pobudzające, początkowo przynoszą ulgę, aby po krótkim czasie zaatakować Cię nasileniem depresji.

Dlaczego

depresja zajmuje coraz wyższe miejsce, na liście problemów zdrowotnych świata?

  • Mamy coraz większe ambicje zawodowe.
  • Firmy, korporacje wymagają od nas pełnej dyspozycyjności. Jesteśmy zawsze „ pod telefonem”.
  • Szczęściem jest kariera, która w wyścigu po sukces, wymaga ciągłego podnoszenia kwalifikacji. Kursy, warsztaty, studia podyplomowe… więcej i więcej.

Ktoś może być lepszy. Pogubiliśmy się w biegu po sukces. Ten dystans biegowy nie ma mety.

Mamy coraz mniej czasu dla siebie, rodziny, przyjaciół. Żyjąc w nieustannym stresie nie wyłączamy laptopów, aby zawsze być online. Gromadzimy w sobie ogrom złych emocji. Nieustannie konkurujemy z sobą i innymi, którzy mogą nam zagrozić w drodze do sukcesu. Brakuje nam czasu na sport i dbałość o własne zdrowie. Dlatego coraz częściej chorujemy na depresję.

23 lutego obchodzimy DZIEŃ WALKI Z DEPRESJĄ.

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google
Spotify
Consent to display content from Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from Sound