depresja-naglowek

10 sposobów ucieczki przed depresją

Co dziesiąty Polak cierpi na depresję, która współcześnie jest jednym z głównych powodów niepełnosprawności społeczeństw. Niewielu przyznaje się do tego. Cierpi w ukryciu. Społeczeństwo uczy się akceptować osoby kalekie. Wszelkie schorzenia powiązane z mózgiem w polskiej mentalności były i nadal są tematem tabu. Udajemy, że nie widzimy: smutku i cierpienia osób, którym nie udało się uciec od depresji. Rocznie około 5500 osób w Polsce popełnia samobójstwo z powodu depresji. Smutne jest to, że chorują również dzieci.

Depresja jest chorobą duszy?

Depresja3

Tak kiedyś sądzono. Uważano, że pisarze, poeci, malarze obdarzeni są melancholią. Chora dusza jest natchnieniem i siłą ich twórczości. Dzisiaj medycyna uważa, że depresję wywołują zmiany w mózgu. Jeśli substancji chemicznych odpowiedzialnych za nastrój np. serotoniny jest zbyt mało, a innych zbyt dużo następują zaburzenia funkcjonowania przekaźników synaptycznych i zaczynamy chorować. Depresja jest zaburzeniem psychicznym.

Jak rozpoznać depresję?

great pain. Portrait of loud girl. Studio portrait.

  • jesteś smutny, przygnębiony, rozdrażniony, nic Cię nie cieszy,
  • coraz wolniej wykonujesz codzienne obowiązki,
  • dotychczasowe pasje coraz mnie Cię interesują,
  • czujesz się wciąż zmęczony, pozbawiony energii,
  • odczuwasz „trzęsące się wnętrzności”,
  • zauważasz kłopoty z koncentracją i pamięcią,
  • tracisz apetyt lub odwrotnie,
  • odczuwasz dolegliwości bólowe.

O depresji

Bliska, chorująca na depresję osoba opisywała mi swoje życie, przed podjęciem leczenia. „Wstanie z łóżka było dla mnie koszmarem. Czułem fizyczny ból na samą myśl, o wyciągnięciu nogi spod kołdry. Przestałem biegać i uczestniczyć w spotkaniach towarzyskich. Nie miałem na to, ani chęci, ani siły”. Bardzo poruszyła mnie ta opowieść.

Gorszy dzień może mieć każdy. Mówimy wtedy „Dzisiaj mam dół. Nic mi się nie chce”. Jeśli taki stan utrzymuje się przez dłuższy czas warto szukać pomocy lekarza specjalisty. Nie ma powodu wstydzić się konsultacji. Pamiętaj, że nie potrzebujesz skierowania od lekarza rodzinnego.

10 sposobów na depresję

depresja4

  • bądź świadomy swojego ciała. Naucz się słyszeć sygnały, które do Ciebie wysyła,
  • poznaj przeszłość zdrowotną swoich przodków. Choroba częściej występuje u osób predysponowanych, tzn. takich u których w rodzinie występowały tego typu zaburzenia. Bądź czujniejszy na wszelkie sygnały. Zapobiegaj. Nie musisz zachorować,
  • podczas trudnych życiowych wydarzeń: śmierć, choroba, zmniejsz poziom stresu. „Daj sobie przeżyć żałobę” – powiedziała do mnie moja przyjaciółka. Opowiedz o swoich uczuciach i emocjach bliskim, a jeśli to niemożliwe, idź do specjalisty. Jesteś w grupie podatnej na depresję. Dlatego nie uciekaj od ludzi i daj sobie pomóc,
  • zwolniej tempo życia. Nie musisz być we wszystkim perfekcyjny. Nie podwyższaj sobie poziomu stresu, poczuciem niedoskonałości,
  • naucz się lepiej planować swoje życie, korzystając z współczesnych „przypominaczy”: Wunderlista, kalendarz Google i innych. Planowanie porządkuje życie, zmniejsza codzienny stres,
  • znajdź trochę czasu dla siebie. Kilkanaście minut wypoczynku, proste techniki relaksacyjne mogą Ci pomóc w przezwyciężeniu stresu,
  • wysypiaj się regularnie. Zapewnij sobie, około ośmiu godzin snu,
  • prowadź aktywny tryb życia. Ruch: bieganie, pływanie, spacerowanie,…to co lubisz, wpływa zbawiennie na Twoje ciało, ale również podwyższa poziom endorfin, czyli poprawia Twój nastrój, zmniejsza codzienny stres,
  • Jedz zdrowo. Przykładowo. Truskawki, pomarańcze i mango zmniejszają symptomy depresyjne, pomagają zatrzymać inwazję wolnych rodników i zregenerować się po stresującym wydarzeniu. Orzechy włoskie i nasiona dyni zawierają dawkę kwasów tłuszczowych omega-3, które, wpływają na poprawę humoru i poczucie własnej wartości. Wyciągną Cię z dołka. Warto zainwestować w wizytę u dietetyka,
  • Nie stosuj środków zmieniających nastrój. Nie zaprzyjaźniaj się z zastępczymi lekarstwami na smutek. Narkotyki, alkohol, środki pobudzające, początkowo przynoszą ulgę, aby po krótkim czasie zaatakować Cię nasileniem depresji.

Dlaczego

depresja zajmuje coraz wyższe miejsce, na liście problemów zdrowotnych świata? Mamy coraz większe ambicje zawodowe. Firmy, korporacje wymagają od nas pełnej dyspozycyjności. Jesteśmy zawsze „ pod telefonem”. Szczęściem jest kariera, która w wyścigu po sukces, wymaga ciągłego podnoszenia kwalifikacji. Kursy, warsztaty, studia podyplomowe… więcej i więcej. Ktoś może być lepszy. Pogubiliśmy się w biegu po sukces.Ten dystans biegowy nie ma mety. Mamy coraz mniej czasu dla siebie, rodziny, przyjaciół. Żyjąc w nieustannym stresie nie wyłączamy laptopów, aby zawsze być online. Gromadzimy w sobie ogrom złych emocji. Nieustannie konkurujemy z sobą i innymi, którzy mogą nam zagrozić w drodze do sukcesu. Brakuje nam czasu na sport i dbałość o własne zdrowie. Dlatego coraz częściej chorujemy na depresję.

23 lutego obchodzimy DZIEŃ WALKI Z DEPRESJĄ.

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Dziękuję,
podpis

Newsletter