ramka

Bądź dobra dla siebie

Podczas podróży solo, dalszych lub bliższych, robisz to na co masz ochotę. Nikogo nie udajesz. Doskonale wypoczywa Twój umysł. Jesteś sama ze sobą. Z dala od rzeczywistości. Wówczas łatwiej nazwać swoje potrzeby. Przemyśleć ważne sprawy. Dlatego czasami lubię uciec do moich kryjówek. Wyciszyć się i wrócić.

Samoświadomość

Intelligence background. 3D render.

to wgląd w siebie, ze skupioną uwagą,

  • wsłuchanie się w swoje myśli,
  • nazwanie doświadczanych emocji,
  • przyjrzenie się swoim potrzebom. Niezrealizowane mogą prowadzić do niepokoju,
  • określenie własnych ograniczeń.

Autorefleksja nad sobą umożliwia nazwanie swoich emocji.

  • Rozpoznaję swój nastrój.
  • Na przykład jestem wściekła.
  • Czuję złość.
  • Znam przyczyny swoich emocji i umiem je kontrolować.
  • Podejmuję działania do zmiany. Uspakajam się.

Gdy odczuwam ból lub gniew poświęcam mu chwilę życzliwej uwagi. Staram się zrozumieć skąd się wziął. Świadomie pozwalam mu przepłynąć i minąć.

Świadomość własnego ja pozwala stwierdzić czego nam brakuje, by zrealizować swoje dążenia. Można rozpoznać wzorce i mechanizmy działań, które pozwolą uwolnić się od naszych ograniczeń.

Czy wiem, co jest dla mnie ważne, a co nie? Do czego dążę?

W moim dzieciństwie skupienie się na własnych potrzebach było rozumiane jako egoizm. Dobrym działaniem było poświęcanie się dla innych. Dzisiaj wiele się zmieniło. Coraz częściej cytowane są słowa biblii…„będziesz miłował swego bliźniego jak siebie samego”.

Bycie swoim przyjacielem daje szansę prawdziwej przyjaźni z innymi

Wewnętrzny krytyk

krytyk

Rodzice mówią nam co robimy dobrze, a co źle. Niedoskonałości bardziej rzucają się w oczy. Bardziej przeszkadzają. Dlatego poprawianie błędów często wygrywa z chwaleniem. Uruchamia Wewnętrznego Krytyka. Potem już sami dopuszczamy do głosu nasze drugie ja, które krzyczy:

  • jestem nie ładna, zbyt gruba albo zbyt chuda, mówią moje uczennice,
  • nie dobiegniesz do mety półmaratonu, bo nigdy nie przebiegłaś 21. kilometrów. Przebiegłam,
  • nie chcę przyszywać guzików. Nie umiem, mówi chłopak na zajęciach technicznych. Potem ze zdziwieniem odkrywa, że to wcale nie jest takie skomplikowane.
  • Nie nadaję się, za mało wiem, to nie dla mnie, jestem za głupia…
  • i in.

Wewnętrzny krytyk psuje radość życia. Wzbudza poczucie winy z powodu braku doskonałości. Staram się go uciszyć. Zaakceptować swoje ograniczenia. Polubić siebie, bez oceniania. Przyjaźnie pomagać sobie.

Kasia

masażystka

Jest masażystką. Najczęściej przychodzę do niej, gdy przegrywam walkę z moim drugim ja. W natłoku spraw, problemów zapominam o sobie.

  • na swoich barkach dźwigasz zbyt dużo ciężarów,
  • niepokoju o innych,
  • leku o nierozwiązane sprawy,
  • trosk o rzeczy na, które nie masz wpływu,
  • strachu przed porażkami.

Zrzuć to z siebie, mówi ciepłym, spokojnym głosem Kasia.

Coraz wyraźniej wyczuwa obolałe miejsca moich barków. Boli. Bezwiednie poddaję się masażystce. Nieprzyjemność przynosi ulgę. Czuję,że krew lepiej krąży w moich żyłach. Odżywia najdalsze zakamarki mojego ciała.

Bądź dobra dla siebie, mówi na pożegnanie Kasia.

Umiesz przyjaźnie opiekować się sobą? Sprawiać sobie drobne przyjemności?

Dziękuję,
podpis

Newsletter