Jak zacząć biegać po 50.?

Ludzie zaczynają biegać z wielu powodów. Najczęściej, aby schudnąć. Zachować dobrą formę. Czasem po to, aby innym lub sobie  udowodnić, że są coś warci. Bieganie może być również ucieczką od życia. Poraniona dusza skutecznie leczy się bólem fizycznym. Bieganie uzależnia pozytywnie, dlatego pomaga pozbyć się uzależnienia od papierosów. Moje bieganie zaczęło się, kiedy miałam około 53 lata. Nigdy wcześniej nie biegałam. Chciałam spróbować. Wzmocnić swoją siłę psychiczną. Wyciszyć się i poukładać od wewnątrz. Nie myślałam o schudnięciu i prędkości.

Jak zacząć?

Czy jesteś zdrowy? Jeśli masz wątpliwości i do tej pory byłeś typem „kanapowca” rozpocznij od wizyty u lekarza rodzinnego. Warto zbadać serce i ocenić ogólny stan zdrowia. W razie jakichkolwiek problemów i wątpliwości, rozpocznij od długich, systematycznych spacerów. Potem przeplataj je z Nordic Walking. Po rozmowie z lekarzem podejmij pierwsze wyzwanie biegowe:))

Potem

blog-photo-5

poszukaj w Internecie informacji: jak zacząć? Czytaj strony, fora i blogi dla początkujących. W co się ubrać?, gdzie biegać bezpiecznie?, co jeść przed i po treningu? Możliwości jest wiele. Ograniczyłam się do kilku stron:

Po kilku miesiącach ubrałam najzwyklejszy strój sportowy i rozpoczęłam swój pierwszy plan treningowy dla początkujących. Cel: przebiec 30 minut bez zatrzymywania. Pierwszy, wielki sukces biegacza. Nie ma znaczenia czas i prędkość.
Bieg przeplatał się z szybkim marszem. Minuta biegu, trzy minuty marszu i tak kilka powtórzeń. Ustawiałam dane treningowe na stoperze komórki i skrupulatnie realizowałam plan treningowy. Systematycznie wydłużałam bieg. Po około dwóch miesiącach udało mi się przebiec 30 minut w tempie konwersacyjnym, czyli takim, który umożliwia rozmowę z drugą osoba. Byłam pewna, że chcę biegać.
Nie istnieją idealne plany treningowe dla początkujących, dojrzałych biegaczy. W zależności od swoich możliwości fizycznych należy modyfikować długość marszu i biegu. W razie gorszej kondycji nie przechodzić do kolejnego tygodnia w planie tylko powtórzyć bieżący i wydłużyć plan treningowy.
Przykładowe plany biegowe dla początkujących biegaczy:

Pomocne (darmowe) aplikacje

blog-photo-6

  • Pobrałam  aplikację Endomondo (Android | iOS) na komórkę. Rzeczywiście, bardzo mobilizuje i pozwala analizować postępy biegowe. Jest bardzo prosta w obsłudze. Możesz ustawić różne dyscypliny aktywności. Również chodzenie i na bieżąco obserwować swoją dzienną aktywność. Jeśli pragniesz schudnąć, dowiesz się, ile spaliłeś kalorii, idąc pieszo do pracy.
  • Wunderlista (Android | iOS)  pomaga mi w lepszej organizacji swoich obowiązków zawodowych, osobistych, ale również realizacji planów treningowych. Robię zakupy z otwartą aplikacją. Odhaczam kupione produkty. Dzięki temu stopniowo pozbywam się kartek „przypominaczy”. Wunderlista przypomina mi o moich zadaniach dziennych i tygodniowych. O systematycznym piciu wody. Jedzeniu co 3 – 4 godziny. O czym często zapominam w trakcie intensywnych dni pracy.
  • Korzystam również z aplikacji muzycznych. Wybrałam Spotify (Android | iOS). W zakładce przeglądaj – gatunki i nastroje znajdziesz Running. Aplikacja dostosuje tempo utworu do prędkości Twojego biegania. Jeśli zwolnisz utwór zmieni się automatycznie. Zachwyciła mnie taka możliwość i zmotywowała do biegów ze zmienną prędkością w dalszym bardziej zaawansowanym bieganiu. Czytelny interfejs nie sprawia problemów w obsłudze.
  • Audioteka (Android | iOSjest moim niedawnym odkryciem. Za darmo można wysłuchać około godzinnych fragmentów książek. Oferta tytułów jest aktualna i interesująca w różnych gatunkach literatury.

Sprzęt biegowy

blog-photo-4

Odzież biegowa, której walorów w pierwszym okresie nie rozumiałam, była późniejszym, stopniowym zakupem. Rozpoczęłam od kupna dobrych butów do biegania. Po przebiegnięciu kilku pierwszych kilometrów zrozumiałam, dlaczego ktoś je wymyślił. Miałam wrażenie, że buty niosą moje ciało. Lekkość ruchu bardzo mnie zaskoczyła. Odczuwalna różnica w stosunku do biegania w zwykłym obuwiu sportowym. Dobre buty, dostosowane do zaawansowania biegacza i rodzaju stopy chronią przed urazami. Dlatego nie warto na nich oszczędzać. W sklepie Natural Born Runners  uzyskałam fachową radę i pomoc w dobrym wyborze. Aktywni biegacze, pracownicy sklepu, po wielu pytaniach zaproponowali mi kilka par. Mogłam każdą z nich ubrać i przebiec się w nich po okolicy. Koszt dobrych butów to około 500 złotych.

I…

teraz już mogłam skupić się na sobie. Najczęściej biegam sama. Lubię słuchać rytmicznej muzyki, która ułatwia zachować tempo biegu. Wyrzucam z siebie złość, bezradność i wszelkie ograniczenia. Bieganie powoli oczyszcza mnie z trudów dnia. Daje poczucie lekkości, siły fizycznej i psychicznej. Dystans do spraw, na które nie mam wpływu. Nazywam ten stan biegowym znieczuleniem. Bezcenne uczucie. Początkowo wstydziłam się mojego biegania. Uciekałam od innych ludzi. Nie potrafiłam reagować na zdziwione spojrzenia. Wówczas, biegających było o wiele mniej niż obecnie. Szczególnie tych dojrzałych. Dlatego początkowo biegałam wieczorami, unikając ludzi. Stopniowo zauważyłam, że inni patrzą na mnie nie tak, jak sądziłam ale,… z zainteresowaniem, pozytywną zazdrością. I sami mobilizują się do aktywności fizycznej. To było bardzo radosne odkrycie.

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

3 thoughts on “Jak zacząć biegać po 50.?”

  1. Bookworm mówi:

    Dobre buty warto kupować podczas wyprzedaży, ceny potrafią spaść o połowę. Też słuchałem Spotify, ale później mnie zaczarowała Audioteka swoimi superprodukcjami i tak się przekonałem do biegania z audiobookami.
    A biegać można zacząć kiedykolwiek. Pamiętam na zawodach rok temu, gdy pod jedną z górek wyprzedził mnie dziarski … 79latek! Który rozpoczął bieganie niespełna rok wcześniej. Od tego czasu nie narzekam na wiek, astmę (ale na smog, i owszem) 🙂

  2. Magda Śniecińska mówi:

    Czas kupić nowe buty:)) Spróbuję na wyprzedaży – dzięki. Również patrzę na najstarszych biegaczy z zainteresowanie i podziwem. Podczas mojego biegania spotkałam ich wielu. Uśmiechnięci i serdeczni wobec innych. Zgadzam się – to bardzo mobilizujące:))

  3. Magda Śniecińska mówi:

    Czas na zakup nowych butów, dlatego skorzystam z podpowiedzi:) Spotykam wielu, bardzo dojrzałych biegaczy. Zawsze budzą mój podziw i szacunek.To prawda – mobilizują do walki z sobą:)) Bywają znacznie młodsi od swojej metryki.:)

Komentarze są wyłączone