Krystyna Janda – Danuta W.

Na spektakle Teatru Polonia jeżdżę do Warszawy. To obowiązkowy punkt, każdego mojego pobytu w stolicy. Dzisiaj jest inaczej. Krystyna Janda przyjechała do mnie, do Poznania.

#NAWOLNYM

Krystyna Janda

to wydarzenie kulturalne na Wolnym Dziedzińcu Urzędu Miasta Poznania.
Tutaj przez całe lato można uczestniczyć w koncertach i oglądać filmy.
Sierpień jest miesiącem teatru. Na spektakle trzeba zdobyć wejściówki.

Bezpłatne bilety na Danutę W. były szczególnym rarytasem.

  • W Internecie rozeszły się przez około dziesięć minut. Nie zdążyłam.
  • W Centrum Informacji Miejskiej można było liczyć na łut szczęścia. Godzinę przed otwarciem gigantyczna kolejka liczyła około stu osób. Podobno pierwsi przyszli o siódmej rano.

Nie miałam szczęścia.
Zdjęcie kolejki umieściłam na Instagramie. Udostępniła je @tojajanda. Przeczytałam komentarze. Poznań KOCHA. Potrzeba kultury!

Byłam na spektaklu dzięki pomocy jakuba grzelaka. Tancerza. Mojego sympatycznego ucznia.

Danuta W.

Krystyna Janda. Danuta W.

Krystyna Janda

to spektakl, który powstał na podstawie książki: „Marzenia i tajemnice”, Danuty Wałęsy i w opracowaniu Piotra Adamowicza.

  • Premiera spektaklu odbyła się w październiku 2012 roku. Najpierw w Gdańsku. Potem w Warszawie.
  • Adaptacją, scenografią i wykonaniem zajęła się Krystyna Janda – Człowiek Orkiestra.
  • Monodram reżyserował Janusz Zaorski. 

Tytułowa Danuta W. opowiada o swojej rodzinie. O sobie i burzliwej historii Polski. Żona legendarnego przywódcy Solidarności i Prezydenta Polski, przedstawia swoją wersję dziejowych wydarzeń. Poznajemy historię Polski oczami kobiety.

Krystyna Janda. Opowieść o szarej Polsce

Krystyna Janda

Na scenie są dwa krzesła. Stół i kilka misek z jabłkami. Aktorka przygotowuje jabłecznik, który tytułowa Danuta Wałęsa starała się piec w każdą sobotę. Obiera jabłka. Ugniata ciasto. Przygotowaną blachę ze słodkościami, wkłada do piekarnika. Równocześnie zwyczajnie opowiada o swoim życiu. Proste słowa dokumentują obrazy na filmie, w tle sceny.

Wzruszająca, mistrzowsko zagrana rozmowa z widzami przypomina:

  • wypadki grudniowe 1970 roku. Strajk w Stoczni Gdańskiej. Protesty w Gdyni, Szczecinie i Elblągu. Pierwsze aresztowanie Lecha Wałęsy,
  • Strajk w Stoczni Gdańskiej na czele z Wałęsą i falę strajków 1980 roku. Solidarność. Ludzką życzliwość, która była oczywistością wówczas, a zabrakło jej później,
  • postać Jana Pawła II. Jego charyzmę i przywództwo, podczas zmian w Europie Wschodniej lat 80. i 90.
  • Stan Wojenny. Internowanie. Roczne odosobnienie Lecha Wałęsy. Godzinę milicyjną. Kartki na jedzenie,
  • Pokojową Nagrodę Nobla dla Lecha Wałęsy – 1983 rok, którą odebrała w jego imieniu żona,
  • i lata 1990 – 1995. Czas prezydentury męża.
    Poznane w podręcznikach fakty historyczne łatwo się zapomina. Daty i nazwiska z biegiem czasu mylą się i plątają. Suche informacje z kilkoma fotografiami uciekają z pamięci. Brakuje im emocji. Opowieść Danuty Wałęsy jest prawdziwa i przekonywująca. Pozbawiona patosu. Chwilami humorystyczna.
    Fakty historyczne przeplata codzienność kobiety, dla której emocje są najważniejsze.
  • pewność spełnionego obowiązku żony i kobiety, po urodzeniu dziecka,
  • radość macierzyństwa, najpiękniejszego uczucia,
  • poświęcenie dla rodziny. „Nigdy nie myślałam o sobie”,
  • całkowite zaufanie mężowi. Przyzwolenie na to, aby decydował o wszystkim,
  • lęk przed podsłuchami w domu.
  • smutek i przygnębienie podczas internowania męża,
  • zdenerwowanie brakiem żywności. Pustymi półkami w sklepach,
  • złość gdy dom zamienił się w biuro Solidarności,
  • miłość do Jana Pawła II. Czułe wspomnienie osobistych rozmów.

Zatarła się granica pomiędzy Krystyną Jandą, a bohaterką spektaklu. Miałam wrażenie, że jestem na spotkaniu z Danutą Wałęsą, która przyjaźnie, otwarcie, bez wstydu opowiada widowni o swoim życiu, w szarej Polsce. Przejmująca lekcja historii, której nie można zapomnieć.
Pamiętam tamtą rzeczywistość, a jednak teraz czuję i rozumiem lepiej.
Dziękuję Krystynie Jandzie za wielkie emocje teatralnego wieczoru, kobiecej pamięci o przeszłości.