Rusz się i podkręć mózg

Mózg się zmienia. Współczesna nauka udowodniła, że jest plastyczny jak modelina.  Podczas całego naszego życia tworzą się nowe komórki nerwowe. Połączenia między nimi powstają i zanikają. W zagęszczaniu się sieci neuronalnej bardzo pomaga bezpłatne lekarstwo, systematyczny ruch. Wówczas sprawniej działa nasz

Mózg

mózg

Najważniejszy ludzki organ

  • jest tak duży jak zaciśnięte  pięści złączone przed sobą,
  • waży około jednego kilograma,
  • każdą aktywność ciała,  poprzedza intensywna praca różnych ośrodków mózgu,
  • nauka tańca, gry na pianinie możliwa jest dzięki dobrej współpracy wielu obszarów mózgu,
  • gdy śpimy nasz mózg nie odpoczywa. Intensywnie pracuje. Porządkuje i selekcjonuje informacje.  Odrzuca takie, które nic dla nas nie znaczą.
    Więcej o mózgu TUTAJ

Ruch wzmacnia pamięć

mózg

W korze mózgowej jest hipokamp. Zawdzięczamy mu:

  • zdolność zapamiętywania i orientację przestrzenną.
  •  spowalnianie i hamowanie stresu. Zbyt duża dawka kortyzolu, hormonu stresu niszczy neurony hipokampu. Wówczas kurczy się i gorzej pracuje. Pogarsza się nasza pamięć.

Podczas aktywności fizycznej poziom kortyzolu  początkowo wzrasta. Potem spada. Jeśli ruch trwa dłużej i wykonujemy go systematycznie, poziom kortyzolu stopniowo zmniejsza się trwale.

Dlatego hipokamp wzmacnia się, pracuje skuteczniej, a my lepiej zapamiętujemy.

Ruch ulepsza myślenie

Ruch

Długotrwały stres powoduje panikę. Wali serce. Przyspiesza tętno. Jest coraz bardziej gorąco. Zaczynają się kłopoty z myśleniem. Reagujemy zbyt emocjonalnie. Kurczy się płat czołowy, nasz  drugi hamulec stresu.
Płat czołowy

  • to myśląca część mózgu,
  • odpowiada za wyższe funkcje poznawcze,
  • pozwala myśleć abstrakcyjnie,
  • hamuje podkręcony sygnał alarmowy, wysyłany przez ciało migdałowate.
    Płat czołowy wzmacnia systematyczna aktywność fizyczna
  • tworzą sie nowe naczynia krwionośne,
  • polepsza się dotlenienie,
  • usprawnia sie łączność systemu alarmowego z hamulcem stresu, płatem czołowym.

Niesamowite jest to, że płat czołowy po dłuższym treningu zwiększa objętość.

Ruch ułatwia koncentrację

Podkręcony mózg

Zaczynamy sie więcej ruszać. To widać w parkach i klubach rekreacyjnych. Jeździmy na rowerze, rolkach, pływamy, biegamy lub spacerujemy, gdy chcemy schudnąć albo gdy nasze zdrowie zaczyna wołać o pomoc. Coraz więcej osób zmienia swój styl życia. W natłoku bombardujących nasz mózg informacji, po aktywnym dniu szukamy wyciszenia.
Aktywność fizyczna

  • uruchamia układ nagrody. Tworzą go różne struktury w mózgu związane z motywacją i kontrolą zachowań,
  • ośrodek przyjemności – układ nagrody uwalnia dopaminę. To neuroprzekaźnik, który jest posłańcem między neuronami.
  • otrzymujemy nagrodę – zadowolenie,
  • im wyższy poziom dopaminy tym bardziej nam sie chce powtarzać to zachowanie.
    Aktywność fizyczna podnosi poziom dopaminy.  Wysoki jej poziom  wyłącza wokół nas szum informacyjny. Wyciszamy się i lepiej koncentrujemy. Jesteśmy dobrze zmotywowani do kolejnych treningów. Dlatego systematyczna aktywność pomaga w koncentracji.

Wystarczy dwa, trzy razy w tygodniu wstać z fotela. Bez względu na pogodę, najmniej pół godziny spacerować zdecydowanym krokiem, pisze Anders Hansen w „W zdrowym ciele zdrowy mózg”.
Uciekają z głowy wszystkie lęki i przygnębiające myśli, a w mózgu dzieje sie prawdziwa rewolucja.
Z faktami nie ma sensu dyskutować. Dlatego nie mam wątpliwości, że warto sie ruszać. Każdy w miarę swoich mozliwości.
Jaką wybrałaś/eś aktywność fizyczną?

2 thoughts on “Rusz się i podkręć mózg”

  1. Pingback: Dlaczego Bieg Kobiet jest magiczny? | MagdaBlog.pl
  2. Trackback: Dlaczego Bieg Kobiet jest magiczny? | MagdaBlog.pl
  3. Trackback: 2019

Komentarze są wyłączone