Zdrowy styl życia

Rusz się i podkręć mózg

Mózg się zmienia. Współczesna nauka udowodniła, że jest plastyczny jak modelina.  Podczas całego naszego życia tworzą się nowe komórki nerwowe. Połączenia między nimi powstają i zanikają. W zagęszczaniu się sieci neuronalnej bardzo pomaga bezpłatne lekarstwo, systematyczny ruch. Wówczas sprawniej działa nasz

Mózg

mózg

Najważniejszy ludzki organ

  • jest tak duży jak zaciśnięte  pięści złączone przed sobą,
  • waży około jednego kilograma,
  • każdą aktywność ciała,  poprzedza intensywna praca różnych ośrodków mózgu,
  • nauka tańca, gry na pianinie możliwa jest dzięki dobrej współpracy wielu obszarów mózgu,
  • gdy śpimy nasz mózg nie odpoczywa. Intensywnie pracuje. Porządkuje i selekcjonuje informacje.  Odrzuca takie, które nic dla nas nie znaczą.
    Więcej o mózgu TUTAJ

Ruch wzmacnia pamięć

mózg

W korze mózgowej jest hipokamp. Zawdzięczamy mu:

  • zdolność zapamiętywania i orientację przestrzenną.
  •  spowalnianie i hamowanie stresu. Zbyt duża dawka kortyzolu, hormonu stresu niszczy neurony hipokampu. Wówczas kurczy się i gorzej pracuje. Pogarsza się nasza pamięć.

Podczas aktywności fizycznej poziom kortyzolu  początkowo wzrasta. Potem spada. Jeśli ruch trwa dłużej i wykonujemy go systematycznie, poziom kortyzolu stopniowo zmniejsza się trwale.

Dlatego hipokamp wzmacnia się, pracuje skuteczniej, a my lepiej zapamiętujemy.

Ruch ulepsza myślenie

Ruch

Długotrwały stres powoduje panikę. Wali serce. Przyspiesza tętno. Jest coraz bardziej gorąco. Zaczynają się kłopoty z myśleniem. Reagujemy zbyt emocjonalnie. Kurczy się płat czołowy, nasz  drugi hamulec stresu.
Płat czołowy

  • to myśląca część mózgu,
  • odpowiada za wyższe funkcje poznawcze,
  • pozwala myśleć abstrakcyjnie,
  • hamuje podkręcony sygnał alarmowy, wysyłany przez ciało migdałowate.
    Płat czołowy wzmacnia systematyczna aktywność fizyczna
  • tworzą sie nowe naczynia krwionośne,
  • polepsza się dotlenienie,
  • usprawnia sie łączność systemu alarmowego z hamulcem stresu, płatem czołowym.

Niesamowite jest to, że płat czołowy po dłuższym treningu zwiększa objętość.

Ruch ułatwia koncentrację

Podkręcony mózg

Zaczynamy sie więcej ruszać. To widać w parkach i klubach rekreacyjnych. Jeździmy na rowerze, rolkach, pływamy, biegamy lub spacerujemy, gdy chcemy schudnąć albo gdy nasze zdrowie zaczyna wołać o pomoc. Coraz więcej osób zmienia swój styl życia. W natłoku bombardujących nasz mózg informacji, po aktywnym dniu szukamy wyciszenia.
Aktywność fizyczna

  • uruchamia układ nagrody. Tworzą go różne struktury w mózgu związane z motywacją i kontrolą zachowań,
  • ośrodek przyjemności – układ nagrody uwalnia dopaminę. To neuroprzekaźnik, który jest posłańcem między neuronami.
  • otrzymujemy nagrodę – zadowolenie,
  • im wyższy poziom dopaminy tym bardziej nam sie chce powtarzać to zachowanie.
    Aktywność fizyczna podnosi poziom dopaminy.  Wysoki jej poziom  wyłącza wokół nas szum informacyjny. Wyciszamy się i lepiej koncentrujemy. Jesteśmy dobrze zmotywowani do kolejnych treningów. Dlatego systematyczna aktywność pomaga w koncentracji.

Wystarczy dwa, trzy razy w tygodniu wstać z fotela. Bez względu na pogodę, najmniej pół godziny spacerować zdecydowanym krokiem, pisze Anders Hansen w „W zdrowym ciele zdrowy mózg”.
Uciekają z głowy wszystkie lęki i przygnębiające myśli, a w mózgu dzieje sie prawdziwa rewolucja.
Z faktami nie ma sensu dyskutować. Dlatego nie mam wątpliwości, że warto sie ruszać. Każdy w miarę swoich mozliwości.
Jaką wybrałaś/eś aktywność fizyczną?

1 Comment

Comments are closed.

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google
Spotify
Consent to display content from Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from Sound